Dictionar de termeni

Termeni folositi frecvent in outdoor media


Backlit
Banner PVC folosit pentru decorarea locatiilor publicitare cu iluminare din interior (din spatele afisului), model casete luminoase. Materialul permite pastrarea culorilor vii.
 
Blackback
Banner PVC (frontlit) cu care se pot decora panouri publicitare cu iluminare frontala. Este recomandat pentru formatul unipol, pentru a oferi vizualului un contrast mai bun.
 
Bleed
Un chenar printat aflat in jurul vizualului, ce permite mascarea micilor imperfectiuni de la afisare. Schita de productie trebuie sa specifice daca este sau nu cazul sa fie folosit bleed.
 
Blueback
Hartie pe care sa tiparesc afise publicitare pentru decorarea panourilor prevazute cu o suprafata plana (ex: billboarduri). Hartia se poate lipi cu adeziv peste afisul vechi. Dupa cateva afisari / neutralizari, panoul va trebui sa fie curatat de afise. Spatele hartiei are culoare albastra.
 
CPT/CPM
Cost per Thousand (sau Cost per Mile). Este un raport intre costul campaniei si numarul de expuneri realizate de un panou publicitar. Pentru a putea face un astfel de calcul este nevoie de o valoare estimativa a traficului in zona in care este amplasat afisul publicitar.
 
Decorare
Serviciile de montare a afiselor. In cazul unipolurilor Wizard, aceste servicii includ: transport, materiale consumabile (cordelina de montaj), manopera echipei de alpinisti utilitari pentru montajul afiselor. Sunt incluse transportul si manopera pentru demontajul afiselor.
 
Discount
Reducere de pret negociata pentru fiecare proiect in parte, in functie de perioada de campanie, volum, termen de plata.
Finisaje
Felul in care sunt taiate, montate, lipite si capsate bannerele pentru a putea fi decorate pe structurile tip unipol sau formatele speciale. In cazul in care clientul sau agentia doreste sa lucreze cu propriul furnizor de print, Wizard va furniza schita de productie care include specificatiile pentru finisaje.
 
Frontlit
Afis din banner PVC (poliplan) care se monteaza pe panourile stradale model unipol. Materialul este flexibil pentru a putea fi intins pe cadrul metalic si are un insert de fibre rezistente pentru a nu ceda la vant puternic. Pentru un contrast mai bun, bannerul poate avea spatele negru (blackback). Este folosit pentru iluminarea frontala. Aceasa poate fi lumina de zi sau lumina artificiala (proiectoare).
 
Grafica
Pentru productia unui afis publicitar, clientul sau agentia trebuie sa conceapa si sa furnizeze grafica pentru afisul respectiv, sub forma unui fisier TIF, CMYK, rezolutie recomandata 300 dpi, scara 1/10. Pentru campanii eficiente, recomandam adaptarea graficii la formatul unipol, care este de obicei instalat in zone de trafic mare si ofera vizibilitate de la distanta mare. Din acest motiv, grafica trebuie sa fie foarte lizibila.
 
Impartirea pe vizual
In situatia in care se foloseste autocolant lipit pe o suprafata plana, firma care tipareste afisele si le imparte in mai multe foi (tiles), trebuie sa furnizeze schema de impartile a vizualului pe foi. Si pentru productia pe autocolant este necesara o schita de productie furnizata de Wizard Media.
 
Mediaplan
Tabel in care sunt incluse toate locatiile din campania respectiva, dimensiunile, costurile / locatie, perioadele exacte de campanie pentru care sunt inchiriate locatiile respective.
 
Neutralizare
Demontarea poliplanelor sau acoperirea afiselor vechi cu alt material. In oferta Wizard, costurile de neutralizare (sau depostare) sunt incluse in costurile initiale de afisare.
OOH
Termenul de Out of Home Adverising include outdoor si indoor media. Cele mai mari volume OOH sunt insa derulate pe Outdoor Media, astfel incat de multe ori, cei doi termeni (OOH / Outdoor media) aproape se confunda.
 
Poliplan
Banner PVC flexibil. Poate fi de tip fontlit (cu optiunea de blackback) sau Backlit. Diferentele sunt date de transparenta materialului.
 
Rate card
Primele estimari de preturi trimise in urma unei cereri de oferta. Practic orice furnizor de media (radio, presa, outdoor) va negocia usor un pret mai mult sau mai putin sub acest rate card.
 
Rebate
Procentaj din valoarea volumului derulat, solicitat de majoritatea agentiilor media furnizorilor de media cu care colaboreaza, in schimbul furnizarii de contracte.
 
Schita de productie
Schita conceputa de furnizorii de panotaj publicitar in care sunt specificate dimensiunile afiselor, modul in care trebuie sa fie printate, taiate, lipite si prevazute cu sisteme de prindere.
 
TLP
Taxa locala de publicitate. Este reglementata de autoritatile locale si este formata de un procentaj din valoarea contractelor de de panotaj publicitar.
 
Unipol
Structura publicitara confectionata din metal, care pentru o vizibilitate optima este montata pe un pilon metalic de aproximativ 10m inaltime.
 
Vizual
Suprafata oferita de un panou publicitar pentru mesajul grafic. Grafica folosita pentru o campanie outdoor media.

 

 

3 elemente specifice publicitatii outdoor

01

Publicitatea outdoor are un impact puternic
Costurile campaniilor OOH nu sunt cele mai mici. Publicitatea outdoor ofera in schimb o pozitionare remarcabila la nivel de imagine, mai ales cand grafica este adaptata corect la context.

02

Trafic = Audienta
Traficul ridicat de peste 40.000 de masini / zi inregistrat pe principalele drumuri nationale su autostrazi ofera un randament ridicat campaniilor de publicitate outdoor cu expunere pe unipoluri.

03

Coordonare OOH + Online
Mesajele publicitare outdoor permit o buna coordonare cu campaniile publicitare online (keywords on billboards). Unipolurile 14x4 sunt un foarte bun format pentru expunerea cuvintelor cheie generatoare de conversii.

12 no t: 0